Czym charakteryzuje się dobre logo?

Logo to jedna z ikon marki, obrazek najczęściej z nią kojarzony i najbardziej rozpoznawalny. Powinien nie tylko ładnie wyglądać, ale także przekazywać klientowi pewne informacje o firmie, jej produktach, celach, wartościach… Zacznijmy od początku.

Logo firmy powinno być możliwie prostym obrazkiem, nie posiadającym wielu szczegółów. Dominują proste grafiki, które minimalizm przekazu równoważą oryginalnością formy i koloru, np. McDonald’s to jedynie litera M na czerwonym tle, ale ten kształt litery rozpozna każdy. Logo UPS zawiera tarczę – symbol ochrony i bezpieczeństwa, a więc gwarancję dobrych usług i nieuszkodzonych przesyłek.

Kolor logo także ma znaczenie. Ciepłe i zimne barwy przywodzą na myśl inne skojarzenia: czerwień, żółć i pomarańcz to kolory energii, działania, optymizmu, radości, przytulności, otwartości, natomiast chłodne – zieleń, niebieski, fioletowy to kolory świeżości, czystości, profesjonalizmu, harmonii, tajemnicy. Niebieskie logo będzie więc lepsze dla firm produkujących elektronikę bądź środki czystości, a wybór kolorów McDonald’s wydaje się teraz oczywisty: zimne barwy dałyby odpychające wrażenie.

Oryginalność to kolejny ważny punkt. Sprawdzony i rozpoznawalny koncept jest, cóż, rozpoznawalny. Nadmierne podobieństwo do istniejącego znaku zaszkodzi marce zamiast pomóc. Brak oryginalności sprawi, że logo nie zostanie zapamiętane, zniknie w zalewie innych, dlatego powinni czymś się wyróżniać, choćby tylko czcionką. Logo sieci Carrefour to biała litera C na czerwonym i niebieskim tle. Układ całości sprawia, że klienci muszą poświęcić chwilę, by ją dostrzec, ponieważ nie dla wszystkich jej obecność jest oczywista. Poświęcają więc czas, co sprzyja zapamiętaniu marki i doceniają koncept – a więc sklep zyskuje punkt przewagi nad konkurencją, ponieważ czymś się wyróżnia. Logo IBM wydaje się banalne: to tylko trzy niebieskie litery na białym tle. Jednak dzięki usunięciu pasków koloru, logo zyskało na lekkości i oryginalności, łatwiej je zapamiętać. Samsung odróżnia się czcionką i niebieskim owalem przechylonym na bok – logo jest „krzywe”, a więc bardziej charakterystyczne. Zwróciliście uwagę na kolory? 🙂

 ibm logomcdonalds

Zostaw komentarz