Kontrowersje i kreatywność w reklamie

Skuteczność kampanii społecznych w dużej mierze zależy od tego, czy są w stanie przekonać – lub wręcz zmusić widza do refleksji. Wspomniane ostatnio reklamy United Colors of Benetton są ich znakomitym przykładem. Dobry pomysł i realizacja sprawiły, że trudno wobec nich przejść obojętnie, ponieważ pokazują to, o czym na co dzień nikt nie chce myśleć: choroby, wojny, głód, rasizm, brak tolerancji dla wszystkiego, co inne.

Zmuszenie widza do uwagi i skupienia to jedno. Volkswagen posunął się o krok dalej, prezentując niczego niespodziewającym się ludziom, jak może zakończyć się nieuwaga w czasie jazdy samochodem. W jednym z kin w Hongkongu zaprezentowano widzom film pokazujący jazdę samochodem z perspektywy kierowcy. Z nadajnika w kinie wysłano sms do wszystkich obecnych na sali. Większość odruchowo sięgnęła po telefony, aby przeczytać wiadomość… gdy nagle usłyszeli pisk hamulców, odgłos samochodu uderzającego o drzewo i tłuczonego szkła – to samochód na ekranie miał wypadek. Po tej scenie przed oczami zszokowanych widzów pojawiła się informacja, że korzystanie z telefonów komórkowych jest główną przyczyną wypadków i powinni to potraktować jako przypomnienie, że w czasie jazdy nie powinno odrywać oczu od drogi.

Taki typ reklamy, pomysłowy i brutalnie szczery, z pewnością skutecznie przemówił do wyobraźni widzów, skuteczniej niż zwykłe plakaty i napomnienia. Bezpieczną atmosferę i rozluźnienie w kinie zamieniono nagle na sytuację skrajnie niebezpieczną dla zdrowia i życia – na szczęście dla widzów, czysto hipotetyczną, ale doskonale obrazującą, jak niewiele trzeba, żeby każdy był zagrożony.

Reklamę można obejrzeć tutaj.

nawigacja w samochodzie

Zostaw komentarz